Et vitenskaplig eksperiment - et viktig forskningsbidrag

Min kollega, Årstein Justnes, og jeg har en liten diskusjon gående. Vi diskuterer hva slags kriterier som legges til grunn for den reklamen som legges ut på bloggene våre. Utgangspunktet for denne disputten er at min far (endelig) har lest bloggen min. Jeg tror ikke han ble særlig imponert, for etter at han hadde lest den var han ikke veldig opptatt av det jeg hadde skrevet. Derimot var han lettere sjokkert over at det på min blogg var reklame for nedlasting av noen tvilsomme bilder av Vibeke Skofterud: "Sønn! Hvordan kan du ha reklame for noe sånt på bloggen din?" Jeg forsøkte etter beste evne å forklare at det ikke var jeg som valgte ut reklamen.

Senere har jeg oppdaget at det på Årsteins blogg kun er reklame med relevans for vårt faglige arbeid på institutt for teologi og filosofi (bortsett fra en reklame om et hårforbedringsmiddel). Så spørsmålet er: Hvilke kriterier legges til grunn for utvelgelsen av reklamen. Her står to hypoteser mot hverandre: Den ene er den lite kjente, men desto mer tivlsomme Justneshypotesen. Den går i korte trekk ut på at det er bloggeierens surfevaner på internett som er det viktigste utvalgskriterium. Den andre er mest kjent som Hodnehypotesen. Det sentrale i denne er at det er innholdet i bloggpostene/innleggene på bloggen som er det viktigste og eneste utvalgskriterium. I det følgende skal sistnevnte hypotese testes.
image23
La oss se om følgende avsnitt gjør noen utslag på reklamen som popper opp:
Jesus, Jesus, Jesus, Jesus, Jesus, Jesus, Jesus, Jesus, Jesus, Jesus, Jesus,  Jesus. Bibelen, Bibelen, Bibelen. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det gamle testamente. Det gamle testamente. Det gamle testamente. Det gamle testamente. Det gamle testamente. Det gamle testamente. Islam, islam, islam. Religion, religion, religion, religion, religion. Wencke Foss. Religion, religion, religion, religion, religion, religion, religion, religion, religion, religion, religion, religion, religion.

Dette eksperimentet følges opp senere. Muligens vil arbeidet til slutt resultere i en vitenskaplig tidsskriftartikkel. (Mye avhengig om Hodnehypotesen kommer styrket ut.)

Kommentarer:
Postet av: Deutero

Reklamen på bloggen din avhenger av hvilken kategori du har plassert bloggen din i. Årstein har sikkert "religion"! Stol på Deutero!

31.05.2007 @ 23:51
Postet av: Årstein

Ha, ha, ha, ha, ha! Dette bekrefter min hypotese om at det er surfevanene som er avgjørende! Og Deutero - tar du til motmæle mot din lærer før sensuren er falt, ka, hæ, hæ, ka?

01.06.2007 @ 08:10
Postet av: Olav

Dette var en interessant diskusjon! Det må jeg si! Som Dag Solstad sier "Jeg er ikke ironisk". Hva betyr det så at jeg av alle, bunadskeptikeren, har fått reklame for husfliden på min blogg? Ja du leste riktig, HUSFLIDEN!

02.06.2007 @ 19:15
URL: http://olavus.blogg.no

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5452208