Et vitenskaplig eksperiment - et viktig forskningsbidrag

Min kollega, rstein Justnes, og jeg har en liten diskusjon gende.Vi diskuterer hva slags kriterier som legges til grunn for den reklamen som legges ut p bloggene vre. Utgangspunktet for denne disputten er at min far (endelig) har lest bloggen min. Jeg tror ikke han ble srlig imponert, for etter at han hadde lest den var han ikke veldig opptatt av det jeg hadde skrevet. Derimot var han lettere sjokkert over at det p min blogg var reklame for nedlasting av noen tvilsomme bilder av Vibeke Skofterud: "Snn! Hvordan kan du ha reklame for noe snt p bloggen din?" Jeg forskte etter beste evne forklare at det ikke var jeg som valgte ut reklamen.

Senere har jeg oppdaget at det p rsteins blogg kun er reklame med relevans for vrt faglige arbeid p institutt for teologi og filosofi (bortsett fra en reklame om et hrforbedringsmiddel).S sprsmlet er: Hvilke kriterier legges til grunn for utvelgelsen av reklamen. Her str to hypoteser mot hverandre: Den ene er denlite kjente, men desto mer tivlsommeJustneshypotesen. Den gr i korte trekk ut p at det er bloggeierens surfevaner p internettsom er det viktigste utvalgskriterium. Den andre er mest kjent som Hodnehypotesen. Det sentrale i denne er at deter innholdet i bloggpostene/innleggene p bloggen som er det viktigste og eneste utvalgskriterium.I det flgende skal sistnevnte hypotese testes.
image23
La oss se om flgende avsnitt gjr noen utslag p reklamen som popper opp:
Jesus, Jesus, Jesus, Jesus, Jesus, Jesus, Jesus, Jesus, Jesus, Jesus, Jesus, Jesus. Bibelen, Bibelen, Bibelen. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det nye testamente. Det gamle testamente. Det gamle testamente. Det gamle testamente. Det gamle testamente. Det gamle testamente. Det gamle testamente. Islam, islam, islam. Religion, religion, religion, religion, religion. Wencke Foss. Religion, religion, religion, religion, religion, religion, religion, religion, religion, religion, religion, religion, religion.

Dette eksperimentet flges opp senere. Muligens vil arbeidet til slutt resultere i en vitenskaplig tidsskriftartikkel. (Mye avhengig om Hodnehypotesen kommer styrket ut.)

Om bo p landet 2

For et par uker siden var jeg p Lesbos. Det er fint vre i Hellas, men selve reisen er derimot kjedelig og langvarig. Det gjr det ikke bedre at man m mte p flyplassen kl. 05.15. Ved denne reisen fikk jeg ogs visse "startproblemer". I og med at vi bare har n bil, og at jeg ikke kunne be Cecilie om kjre meg ut s tidlig p morraen (og la ungene vre alene igjen hjemme), s mtte jeg bestille en taxi. Det er jo en vanlig og triviell sak, i hvert fall hvis du bor i byen, men hva hvis du bor p landet?

image22

Jeg ringte den lokale taxien p lrdag formiddag, alts et knapt dgn fr jeg trengte transporten. Det var ikke noe svar f... Jeg ringte og ringte, igjen og igjen. Da det nrmet seg kvelden ble jeg spass desperat at jeg gjorde noe som sikkert er vanlig p bygda, men som fles litt rart for en bygutt - jeg ringte direkte til han som eier taxien, p det private mobilnummeret hans.Jeg pustet lettet ut da han tok telefonen, men ble raskt skuffet av flgende svar: "Trengr du taxi i morra? Nei, det grke. bortreist i helga. Kommer tilbake til mandag". Hva sier man til snt? Ikke vet jeg. Snn er visst livet p landet...og jeg liker det egentlig veldig godt. Og nr alt kom til alt s fikk jeg jo ordnet meg. Jeg var p plass p Kjevik kl. 05.15.


Litt om lovsang, men mest om toleranse og respekt

P fvn.no har det dukket opp en debatt om lovsang. Du kan lese en av sakene her . Lovsangsdebatten er gammel, og selv har jeg fulgt den siden begynnelsen av 1990-tallet. Da stod blant andre Jon Kvalbein fremst i rekken av kritikere. Det er ikke nytt at debatten om lovsang preges av manglende forstelse og respekt fra de som ikke str innenfor og kjenner lovsangstradisjonen, men domkantoren i Kristiansand Domkirke, Andrew Wilder, slr alle rekorder. Han bringer debatten ned p et absolutt bunniv. At en som er ansatt i srlandskristendommens selverklrte "hyborg" for toleranse, respekt og inkluderende kristendom, kan uttale seg slik han gjr (se linken til fvn.no), er mildt sagt forunderlig. I debatten om lovsang br det ikke vre veldig vanskelig vite hva man kan diskutere og hva man ikke kan diskutere.
image21
Det er fullt mulig diskutere lovsangenes tekster. Man kan gjerne diskutere om tekstene holder ml litterrt og teologisk. En sammenligning av salmer og lovsanger slik Wilder gjr, er derimot lite relevant. De to sjangrene er knapt sammenlignbare strrelser. Det blir som sammenligne skjnnlitteratur med sakprosa og mene at de burde vre like. Wilder hevder at lovsangstekstene ikke holder ml som salmelitteratur. Det er jo innlysende. Lovsangstekster er ikke salmelitteratur, men tekster i en helt annen sjanger. (Start er jo ikke et hndballag, men et fotballag!) En drfting av lovsangens form og funksjon er derimot mulig. Det er legitimt ikke like musikkstilen eller mene at lydnivet er for hyt.

Men det er bde usaklig og krenkende stille sprsmlstegn ved ektheten i menneskers tilbedelse gjennom lovsang. Det hevde at den gudsopplevelsen mennesker fr gjennom staskirkens gudstjeneste er mer ekte enn den mennesker fr ved andre tilbedelsesformer, er respektlst. Det er neppe mulig sette opp kriterier for vurdere om gudsopplevelser er ekte. Dersom man prver p dette brer det galt av sted, noe Wilder selv er et godt eksempel p. I intervjuet kan det se ut som om han operer med to lite gjennomtenkte og antageligvis ubevisste kriterier, nemlig lydniv og lengden p lovsangen eller tilbedelsessekvensen. Den ekte gudsopplevelsen er alts omvendt proporsjonal med lydstyrken og lengden p sangen. Jo hyere lyd og lengre tilbedelsessekvens, jo mindre genuin gudsopplevelse. Med respekt melde, dette er jo det reneste vs! Betyr det at en Grundtvig salme med 10 vers legger til rette for en mindre ekte religis opplevelse enn en salme med 5 vers?

Ansatte i Domkirken i Kristiansand har ved flere anledninger sttt frem som forkjempere for en pen og inkluderende folkekirke. Det er bra! Men av og til kommer det uttalelser, enten det n gjelder forkynnelsen p de rlige fellesmtene eller denne om lovsang, som forvirrer. Det kan rett og slett virke som disse apostler for den pne og inkluderende folkekirke forsiktig lukker "kirkedra" nr det kommer noe eller noen de ikke liker. (Som for eksempel konservative lekpredikanter eller lovsyngende ungdommer.) I lys av intervjuet med Wilder er det naturlig ettersprre penheten og viljen til forst store deler av kirkens ungdommer som ikke akkurat sliter ned Domkirkens benker sndag kl. 11. Wilders utspill bidrar ikke til inkludere nr det stempler andre menneskers religise opplevelser som mindre ekte!

Om bo p landet 1.

For dryt to r siden flyttet vi ut p bondelandet eller "bygda" om du vil...nrmere bestemt Hvg. Vi har aldri angret. Livet p landet er sterkt undervurdert. Noen vil riktignok hevde at vi ikke bor p landet, i og med at vi faktisk bor i et lite boligfelt med 18 eneboliger. Men likevel...nr det en vakker mai-morgen river i nesa av gjdsellukta fra jordene omkring...da er all tvil feid til side.

Men jeg skal innrmme at jeg var litt usikker de frste vintermnedene vi bodde i Hvg. Var vi havnet p landet, eller var vi ikke? Den endelige bekreftelsen fikk jeg en grytidlig, mrk og kald januarmorgen. Jeg skulle p jobb og stod i stummende mrke og ventet p bussen (nei, selvflgelig er det ikke gatelys der). Plutselig stoppet det to privatbiler ved holdeplassen. Et snev av redsel kom over meg. Vanligvis kjrer det ikke forbi en eneste bil de minuttene jeg str og venter p bussen. N stoppet det faktisk to biler rett foran meg! Sprsmlene raste gjennom hodet: Er det polske jorbrplukkere som vil rane meg, er det tvilsomme turister som ikke finner veien til campingplassen? I og med at det var januar slo jeg tanken raskt fra meg, og fr jeg rakk tenke mer, stakk en dame hodet ut av bilvinduet og ropte: "Det problemr med ruta (betyr det samme som bussen) i da, s mi m kjre privatbilr. Bare hopp inn!" Litt usikker steg jeg forsiktig inn i en av bilene. Jeg kjente hvordan det durte i "harddisken", tankene raste gjennom hodet mitt: Er dette skjult kamera, er det et kidnappingsforsk? Heldigvis var det ingen av delene. Det var rett og slett bare bondelandet, eller bygda, p sitt aller beste. Fantastisk spr du meg. Noe slikt ville aldri skjedd i byen. Etter denne opplevelsen har jeg aldri vrt i tvil: Jeg er kommet til bondelandet! Og for si som Brd Tufte Johansen, alias samegutten Renka: trivs i kommunen!


Fire dager p Lesbos

image15

Jeg har akkurat kommet hjem fra et fire-dagers opphold p den greske ya Lesbos. Som vanlig var jeg der nede i jobbsammenheng, men denne gangen hadde jeg ikke ansvar for noe. Det var deilig. Jeg var en helt vanlig deltaker p et forskerseminar. 22glupe (kanskje med unntak av meg da)mennesker har vrt sammen og diskuterthvordan og hvorfor kristendommen p Srlandet endrer seg. Mange spennede teamerble diskutert(jeg synes i hvert fall det er spennende). Jeg presenterte et lite prosjekt jeg holder p med;"Kristen kunst i kristne hjem". I korte trekk handlerdet om flgende: Hva slags kristen kunst henger p veggenei kristne hjem? Hvahar forandret seg? Hvilken betydning har kunsten for de som eier den?Jeg har planer om lage en egen blogg for prosjektet. Planer...

Men tilbake til Lesbos...Det er en veldig flott y - ingen typisk turisty. Det er en del fine strender, men frst og fremst er ya full av spennende kultur og av spor fra fortiden. Det er flere gamle klostre p ya, og ett av dem, Metochi, leies ut til HIA. Metochi er omgjort til et studiesenter.(Bildene er fra Metochi)
Fra april til oktober foregr det ulike typer kursvirksomhetp klosteret.Hvis du har lyst p en litt annerledes sydentur...kan Lesbos anbefales p det varmeste! Og er du interessert i fugler s er denne ya noe for deg. Hvert r kommer det skalte "birdwatchers" fra hele verden for se p det spesielle fuglelivet p ya. I r mtte jeg noen som var kommet helt fra Australia. Ganske sprtt....
image20